Щоб оформити права на земельну ділянку, необхідно звернутися до місцевого ЦНАПу або нотаріуса. Після внесення даних про ділянку до державного земельного кадастру та отримання витягу з ДЗК у місцевому управлінні Держгеокадастру, можна зареєструвати право власності, оренди, сервітут, суперфіцій, емфітевзис, обтяження на нерухоме майно та інші права на землю в ЦНАПі. До 2013 року право власності на землю підтверджувалось державним актом, який можна було отримати в місцевому органі Держкомзему. Після реєстрації права на земельну ділянку в держреєстрі речових прав на нерухоме майно, з'являється, змінюється або припиняється відповідне право. Правила реєстрації прав на нерухоме майно визначені Порядком державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2015 року.
Покроковий порядок реєстрації права на земельну ділянку
1.Визначитись з органом реєстрації права.
Щоб зареєструвати своє право на земельну ділянку, перш за все необхідно визначитись з органом, який буде здійснювати цю реєстрацію. Для цього можна звернутись до центру надання адміністративних послуг (ЦНАП) або до нотаріуса. У ЦНАПі ви можете оплатити лише адміністративний збір, але може бути черга. У нотаріуса буде дорожче, але все зручно і без черг.
Важливо знати, що право на земельну ділянку можна зареєструвати тільки в ЦНАПі або у нотаріуса, який знаходиться в тій же області, де знаходиться земельна ділянка. Адреси місцевих ЦНАПів, до яких потрібно звернутись для реєстрації права власності на земельну ділянку, можна знайти в Інтернеті, наприклад, введенням запиту "ЦНАП Бучанської ОТГ" в пошуку.
2.Підготувати та подати пакет документів.
Для того, щоб зареєструвати право на земельну ділянку, потрібно підготувати пакет документів та подати їх до місцевого ЦНАПу або нотаріуса. У пакеті документів повинні бути витяг з Державного земельного кадастру (якщо немає інформації про кадастровий номер у документах, що підтверджують право власності), оригінал паспорту заявника, ідентифікаційний номер, підтвердження оплати адміністративного збору, документ, який є підставою виникнення права на земельну ділянку (наприклад, договір купівлі-продажу, рішення суду тощо), довіреність (якщо документи подаються представником) та оригінал паспорту та ідентифікаційного номеру представника. Заява про реєстрацію права друкується держреєстратором або нотаріусом та підписується заявником на місці. Важливо також знати, що витяг з Державного земельного кадастру не потрібно подавати у випадку, коли документи, які є підставою виникнення права на земельну ділянку, містять в собі інформацію про кадастровий номер.
3. Отримати готовий документ.
Отримання готового документа після реєстрації прав на земельну ділянку можливе після 5 робочих днів, якщо рішення держреєстратора не було оприлюднено раніше на сайті Мінюсту. Цей витяг з реєстру речових прав має таку ж юридичну силу, як і паперове підтвердження реєстрації. Якщо зробити запит до Державного реєстру речових прав самостійно, через Кабінет електронних сервісів Мінюсту, можна отримати інформаційну довідку про будь-який об'єкт нерухомості. Якщо необхідно отримати витяг раніше, можна скоротити строк до 2 днів, 24х та 2х годин, але збір за реєстрацію права буде значно більшим. Після реєстрації права в Державному реєстрі речових прав на земельну ділянку, можна її продати, подарувати, обміняти або розпорядитись нею за власним розсудом. Зараз можна отримати тільки витяг про проведену державну реєстрацію прав, а не свідоцтво про право власності на земельну ділянку, як це було раніше. Однак, свідоцтво можна отримати для новосформованих земельних ділянок, які надавались на підставі рішення місцевої ради, розпорядження держадміністрації, наказу обласного управління Держгеокадастру або заяви власника, в разі зміни цільового призначення чи поділу земельної ділянки.
Реєстрація права на земельну ділянку в держреєстрі речових прав на нерухоме майно. Порядок 2023 році.